Een geweldig feest organiseren, hoe doe je dat nou?

24 februari 2016

We leven in een wereld waarin er 2 soorten feestjes bestaan. De ene soort is het standaard feestje. De andere soort is het geweldige feest dat niemand ooit meer vergeet en waar je vrienden het jaren later nog over hebben! Maar hoe organiseer je nou zo’n topfeest? Aan de hand van dit artikel proberen we je tips te geven voor je eigen fiësta extravaganza deluxe.

feest

Om te beginnen…

Voordat je überhaupt gaat beginnen met het organiseren zijn er een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden. Ten eerste moet je een geschikte locatie vinden. Probeer een plek te vinden waar gevarieerd kan worden. Niemand zal een hele avond lang losgaan op de dansvloer. Zorg daarom ook voor een ruimte waar mensen op hun gemak met elkaar kunnen praten en een drankje kunnen doen. Een tuin met bijvoorbeeld een vuurkorf of een loungeset is natuurlijk geweldig voor de sfeer!

Een zaaltje afhuren is uiteraard ook een prima optie. Vaak zijn deze ruimtes ingericht voor feestjes en hoef je dus hooguit een paar statafels neer te zetten.

Woon je nog thuis? Met een partytent in de tuin creëer je direct een sfeervolle ruimte. Vraag natuurlijk wel even toestemming bij pa en ma, toch handig als er ’s avonds 50 á 100 man voor hun deur staat. De buurt even informeren dat je een feestje geeft wordt ook door veel mensen nog steeds op prijs gesteld. Doe een vriendelijk briefje in de brievenbus waarop je aangeeft dat je een feestje geeft en kondig aan hoe laat het weer rustig zal zijn.

Zorg er, wat voor locatie je ook kiest, te allen tijde voor dat er een aangename temperatuur heerst. Zo’n 20 á 24 graden is daarbij prima. Om buiten een aangename temperatuur te creëren kan een heater uitkomst bieden.

strandfeestje

De gastenlijst

Misschien wel één van de lastigste dingen wanneer je een feestje organiseert. De gastenlijst. Wie nodig je uit en vooral… wie niet? Regel 1, bij het opstellen van je gastenlijst: niets moet, alles mag. Het is jouw feestje, nodig uit wie je wil en nodig vooral mensen niet uit als je dat niet wil. Probeer goed te kijken hoeveel ruimte je beschikbaar hebt en maak dan een schatting van het aantal mensen dat je uit gaat nodigen. Onthoud dat niet al je gasten daadwerkelijk komen opdagen en dat niet iedereen tegelijkertijd aanwezig zal zijn. Op een goed feestje is het daarnaast liever iets te druk dan iets te rustig.

Algemeen

Voor bijna alle aspecten van en topfeestje geldt: doe het goed, of doe het niet. Geef je een themafeestje? Wees dan niet bang om een beetje te overdrijven. Mensen mogen best versteld staan van wat je allemaal in huis gehaald hebt. Danseressen? Cocktailshakers? Vuurspuwers? Artiesten? Zoek maar eens op internet. Er zijn tal van leuke acts en aanvullingen waarmee je er een onvergetelijke ervaring van maakt.

Vuurspuw act voor op je feestje

Een DJ regelen voor een betere “music experience” blijft ook een echte aanrader. Er is vast wel iemand in je omgeving die een beetje fatsoenlijk kan draaien. Dus vraag je neefje, buurjongen, vriend of vriendin en verzeker jezelf en je gasten van de beste hits.

Catering

Varieer, zorg voor voldoende alcoholische en niet-alcoholische versnaperingen en zorg voor voldoende ruimte om deze te koelen. Regel desnoods een paar extra koelkastjes. Wil je iets originelers? Een biertap of een cocktailbar huren is een goed alternatief voor op ieder feestje!

Qua hapjes kun je natuurlijk gaan voor een ouderwetse bittergarnituur. Wil je eens wat anders? Kijk in je omgeving naar de mogelijkheden voor catering. Sushi, bijvoorbeeld, of andere exotische gerechtjes. Laat je fantasie de vrije loop!

feestje met sushi catering

Het feest zelf

Op de avond zelf is het belangrijk dat er een ontspannen sfeer heerst. Zorg dat alles geregeld is wat er geregeld had moeten worden. Is iets niet geregeld of gaat er wat mis? Relax, de meeste problemen lossen zichzelf vanzelf wel op. Zo niet, dan toch… Geniet van je avond!

Afterparty

Je hebt een topfeest gegeven, iedereen is naar huis. Je huis/zaaltje/tuin is een slagveld. Geen probleem. Neem 2 glazen water en sleep jezelf met je laatste krachten richting een fatsoenlijke slaapplaats en rust even goed uit. Opruimen kan de dag erna. Zorg dat je altijd een paar vrienden achter de hand houdt die je even komen helpen de boel aan kant te maken. Een stappenplan voor het opruimen:

  • Verzamel alle glazen, rommel en andere zooi die je kunt vinden. Gooi dit weg of verzamel het in je keuken.
  • Haal de bezem/stofzuiger erdoorheen.
  • Afhankelijk van wat voor ondergrond je hebt gooi je een emmer heet water met sop over de vloer.
  • Schrob en dweil stevig tot alle aangekoekte drank-, etens- en lichaamssap-resten losgeweekt zijn.
  • Maak alles weer netjes droog met een schone doek.
  • Ruim je keuken op dezelfde wijze op.

Tadá alles is weer spik en span!

schoonmaken na een feestje

Zoals je ziet komt er het één en ander kijken bij de organisatie van een goed feestje. Gelukkig is het organiseren van een topfeest behalve een hoop werk ook erg leuk. Geniet ervan en haal er voldoening uit. Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben over de organisatie van uw feestje, neem dan contact met ons op. Wij helpen  je graag!